گنجینه محبت

زندگی با عشق «باقی» است...

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

۹ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

سرزنش کردن

 
🌸سامان با هم سن و سال هایش سر کوچه نشسته بود. کوچه آرام و ساکت بود و نسیم ملایمی صورتش را نوازش می کرد. همین هنگام بود که سعید به بقیه گفت: بچه ها تفریح امروزمون چی باشه؟  خوبه سربه سر دیگران بذاریم و لذّت ببریم؟ سامان چهره اش برافروخته شد و ضربان قلبش بالا رفت و گفت: سعید خجالت بکش تو دست از مردم آزاری برنمی داری؟ سعید رو به سامان کرد و با حالتی تمسخرآمیز و دهانی که آن را کج و کوله کرده بود گفت: اوووه بچه مثبت، تو که عُرضه نداری کی می گه بیایی بین ما؟
 
🍀همان لحظه پیرمرد عصا به دست با کمری خمیده که به دستش زنبیل میوه بود وارد کوچه شد. خستگی و عرق از سر و روی او می بارید. نگاهی به انتهای کوچه انداخت و به ادامه راهش چشم دوخت. همین وقت برق شیطنت در چشمان سعید پیدا شد، دوچرخه کنار دیوار را برداشت و سوار شد و شروع به ویراژ رفتن کرد و هِی مارپیچ مارپیچ می رفت همین که به ابتدای کوچه رسید از روی عمد به پیرمرد نزدیک شد و دوچرخه را به همان صورت مارپیچی به زنبیل او زد. زنبیل از دست پیرمرد رها شد و تمام محتویات آن روی زمین ریخت و بچه ها شروع به خندیدن کردند.
 
🌸سامان با ناراحتی خود را به پیرمرد رساند و شروع به جمع کردن میوه های روی زمین کرد و از پیرمرد خواست کمی استراحت کند. پیرمرد لبخندی به صورت او پاشید. سامان به همراه پیرمرد تا در خانه رفت و پیرمرد در طول مسیر او و پدر و مادرش را دعا می کرد و زیر لب سعید و رفتار زشتش را سرزنش می کرد و پدرش را با داشتن چنین پسری سرزنش می کرد.
 
🍀با حرف های پیرمرد سامان به فکر فرو رفت، یادش آمد همیشه پدرش می گفت: پسرم مواظب باش کاری نکنی دیگران به خاطر رفتار بدِ تو، هم خودت و هم من که پدرت هستم رو به باد انتقاد بگیرن و ناسزا بگن.
 
☘️🌸☘️🌸☘️🌸☘️
 
🔹الإمام الصادق علیه السلام :إیّاکُم أن تَعمَلوا عَمَلاً یُعیِّرونا بِهِ ، فَإِنَّ وَلَدَ السَّوءِ یُعَیَّرُ والِدُهُ بِعَمَلِهِ .
🌺امام صادق علیه السلام : از انجام دادن کارى که ما را به خاطر آن سرزنش مى کنند ، بپرهیزید ؛ چراکه فرزند ناشایست ، پدرش با عمل او سرزنش مى شود .

📚 الکافی : ج 2 ص 219 ح 11 .
 
 
موافقین ۰ مخالفین ۰

نور چشمانم

 

🍀شادی‌ات را دوست دارم؛ ای گُلِ گُلخانه‌ام.

🌸صدایت را دوست دارم؛ ای نور چشمانم.

🌼قرآن که می‌خوانی ای نفس‌های زندگی‌ام؛ نور است که می‌بارد بر قلب بی‌تابم.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰

زیباترین کلام

 

🌺بالاترین کتاب زندگی‌ام هستی.

🌼با بازشدنت نور می‌خواهم که به قلبم بتابانی.

❤️حکمت را می‌خواهم که به قلبم راه دهی.

🌹دوست دارم زیباترین لحظه‌های زندگی‌ام  با تو رقم خورد.

🍀دوستت دارم، ای زیباترین کلام هستی.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰

عجب مهمانی باشکوهی

 

🍀عجب سفره #پربرکتی پهن نموده ای ، خدای عزیزم

🌸عجب #مهمانی باشکوهی داده ای، خدای مهربانم
عجب نوازشی کرده ای بر بندگانت، ای خدای #رئوفم

🌺عجب #عشق بازی کرده ای بر مؤمنانت، ای خدای صبورم

 

موافقین ۰ مخالفین ۰

شب قدر و ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام)

 

🔹ذکِرَ عِنَد أبی عَبدِاللّهِ علیه السلام « إِنَّـآ أَنزَلْنَـهُ فِى لَیْلَةِ الْقَدْرِ » قالَ : «ما أبیَنَ فَضلَها عَلَى السُّوَرِ» ، قالَ : قُلتُ : وأیُّ شَیءٍ فَضلُها؟ قالَ : «نَزَلَت وِلایَةُ أمیرِ المُؤمِنینَ علیه السلام فیها» . قُلتُ : فی لَیلَةِ القَدرِ الَّتی نَرتَجیها فی شَهرِ رَمَضانَ؟ قالَ : «نَعَم ، هِیَ لَیلَةٌ قُدِّرَت فیهَا السَّماواتُ وَالأَرضُ ، وقُدِّرَت وِلایَةُ أمیرِالمُؤمِنینَ علیه السلام فیها» .

🔸 نزد امام صادق علیه السلام از سوره «إنّا أنزلناه» یاد شد. فرمود: «چه قدر روشن است فضیلت آن بر [ دیگر] سوره ها!». گفتم: فضیلت آن چیست؟ فرمود: «ولایت امیر مؤمنان علیه السلام در آن نازل شده است». گفتم: در شب قدرى که در ماه رمضان به آن امید داریم؟ فرمود: «آرى. آن ، شبى است که آسمان ها و زمین در آن مقدّر شده اند و ولایت امیر مؤمنان علیه السلام نیز در آن ، مقدّر شده است».

📚معانی الأخبار : 316 / 2

📣کانال #گنجینه_محبت در ایتا، سروش، بله 

🆔https://eitaa.com/Mhdiyar114

🆔https://ble.ir/Mahdiyar114

🆔sapp.ir/mahdiyar114
 

موافقین ۰ مخالفین ۰

نگاه معصومانه

💠نگاه معصومانه

🔘وقت هایی که کلافه و خسته می شوید یا احساس می کنید، نمی شود فرزندتان را مدیریت کرد و یا فکر می کنید، هیچ روشی از روش‌های تربیت فرزند روی او اثری ندارد برای لحظاتی، هیچ کاری انجام ندهید. کمی صبر کنید و تفکر نمائید، که این صبر، گره‌گشای بزرگی برایتان خواهد شد. 

🔘زمان‌هایی که از دست فرزندتان عصبانی هستید به عمق چشمان معصومش نگاه کنید، نگاه معصومانه‌اش آرامتان می‌کند.
 
🔘یادتان باشد هیچ کدام از رفتارهای او از روی عمد و برای اذیت کردن شما نیست.

✅فرزندان برای رشد و تکامل به محبت و مهربانی و صبر و کودک درون ما نیاز دارند. محرومشان نکنیم.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰

رحمت خدا بر چنین پدر و مادر

 

🍀خستگی از سر و روی حمید می بارید. هر کس نمی دانست فکر می کرد چند شبانه روز خواب به چشمایش ننشسته است، در حالی که این چهره آویزان به خاطر برنده نشدن در مسابقه فوتبال بود. 

🌺مادرش نگاهی مهربانانه به او کرد و با احساس همدردی گفت: «الهی من فدات بشم. بعد از این همه تلاش و تمرین تیمتون برنده نشد؟ حمید جون حق داری ناراحت باشی منم وقتی به سن و سال تو بودم یادمه یکبار مسابقه آشپزی داشتیم، تیممون خیلی وقت گذاشت تا برنده بشه؛ ولی تیم مقابلمون برنده شد. خستگی تو تنمون موند. هنوزم یادم  میاد غصم میشه؛ ولی ناامید نشدیم سال بعدش تیم ما برنده شد. حالا بیا شام بخور جون داشته باشی دوباره پا به توپ بشی رونالدوی من.»

🌸حمید از این همه مهربانی و شور مادر، خستگی از تنش و ناامیدی از روحش دور شد. سخنان ملایم و دلگرم کننده مادر او را به وجد آورد. مصمم شد برای آغازی دیگر و تلاشی بیشتر. نگاهی پر از لبخند به مادرش کرد و گفت: «راست می گی مامان، دنیا که به آخر نرسیده، مسابقه بعدی خودمون برنده میشیم.»

🍀مادر گفت: «آفرین پسر عزیزم. خوشحالم پسری مثل تو دارم. » 

مادر حمید می دانست اگر او را به همین حال رها کند، روز به روز حالش بدتر می شود و بر اخلاقش اثر می گذارد. همین هم باعث می شد با پدر و مادرش رفتار خوبی نداشته باشد. او سبک زندگی خود را بر اساس سخنان اهل بیت(علیهم السلام) قرار داده بود با سخنان آن ها انس خاصی داشت و هر روز تلاش می کرد بخشی از دانسته هایش را در زندگی به کار ببرد.

🌸اتفاقاً همین چند روز پیش سخنی از پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم)خوانده بود که اگر پدر و مادر رفتار شایسته ای داشته باشند، همین سبب می شود که فرزندشان هم رفتار خوبی با آن ها داشته باشد. (1)
با یاد سخن پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) که در حق چنین پدر و مادری دعا کرده است، لبخندی بر لبانش نقش بست.

 
🌸🍀🍀🌸🍀🍀🌸

🔹(1) قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : رَحِمَ اَللَّهُ وَالِدَیْنِ أَعَانَا وَلَدَهُمَا عَلَى بِرِّهِمَا 
🌺پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: خداوند رحمت کند پدر و مادرى را که فرزندشان را با رفتارشان در نیکى به خودشان یارى کنند.
 📚 الکافی  , جلد۶  , صفحه۴۸.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰

راز زندگی احمد

 

🌼باورش برایش سخت بود. حقوق او سه برابر احمد بود؛ امّا هر ماه هشتش گره نُهش بود. در حالی که احمد آرامش خاصی داشت و هیچ وقت نِق زدن ها و ناله هایش را ندیده بود. مگر می شود؟! با اینکه تعداد افراد خانواده شان از او بیشتر بود. هر چه فکر می کرد، به عقلش جور در نمی آمد. دوست داشت راز زندگی او را بیابد. 

🍀کنار قفسه کتابها، روی صندلی چوبیِ قهوه ایِ سوخته نشسته بود؛ به غصه هایش فکر می کرد. هر وقت مشکلات و سختی ها به او هجوم می آورد، در این اتاق پناه می گرفت. مطالعه او روش خاص به خودش را داشت. یکی از کتاب ها را اتفاقی از قفسه بیرون می آورد. یک صفحه را اتفاقی باز و مطالعه می کرد. همان لحظات کوتاه ، آرامش و لذت خاصی به روح و روانش تزریق می شد. 

🌺کتابی برداشت و صفحه را باز کرد حدیثی از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) توجه اش را به خود جلب کرد: 
شخصی از رسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله درباره [آثار] قناعت سؤال کرد ، فرمود : قناعت افزون بر نگهداشت شخصیت و عزّت نفس ، رنج زیاده خواهى و بندگى دنیاپرستان را نیز از دوش انسان بر مى دارد و جز دو کس راه قناعت را نپیماید : آن که بیشتر در پى پاداش اخروى است و بزرگى که خود را از مردم فرومایه دور نگاه مى دارد. (1)

🌸چند بار حدیث را با دقت خواند. از خوشحالی چشمانش برق می زد، با خود گفت: پس راز زندگیِ آرام دوستم احمد، عمل به این حدیث است.
دوستش را به خوبی می شناخت. قناعت و عزّت نفسِ احمد زبانزد خاص و عام بود. 
همان لحظه با خود تصمیم گرفت هم خودش طبق این سخن پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) عمل کند و هم اینکه فرزندان خودش را، بر اساس آن تربیت کند. 

🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
 
🔹1. وقَد سُئل عَن القناعةِ، فَقالَ : القَناعةُ تَجمَعُ إلى صِیانة النَّفسِ وعِزِّ القَدرِ طَرحَ مُؤَنِ الاستکثارِ ، والتَّعبُّدَ لأهلِ الدُّنیا ، ولا یَسلُکُ طَریقَ القَناعةِ إلّا رَجُلان: إمّا مُتَعَلِّلٌ یُریدُ أجر الآخِرةِ ، أو کریمٌ یَتَنَزَّهُ عَن لئام الناسِ.
📚نثر الدرّ : ج 1 ص 361.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰

در محضر جزء هشتم قرآن کریم

 

❄️همیشه مسیر اکثریت، مسیر هدایت نیست. انعام/ 116
 
🌨به پدر و مادر خود بی واسطه(پرستار، خانه سالمندان، و ...) احسان کنید. انعام/151

💳به اموال یتیم نزدیک نشوید، مگر برای حفظ و افزایش آن. انعام/ 152

🕋آراستگی ظاهری و باطنی تان را در هر نماز و مسجد رعایت کنید. اعراف/ 31

🌺 خدا را با تواضع و در نهان صدا بزنید ولی(با خواسته های بیجا و داد و فریاد) زیاده روی نکنید. اعراف/ 55

⛱بعد از برقراری امنیت و آرامش در جامعه هرج و مرج راه نیندازید. اعراف/ 56


⚖️کم فروشی نکنید و پیمانه و ترازویتان را درست و دقیق تنظیم کنید. اعراف/ 85

🌼با کسانی که به اعتقاد شما باور ندارند، مسالمت آمیز زندگی کنید و صبور باشید تا خدا بینتان داوری کند. اعراف/ 87

 

📣کانال #گنجینه_محبت در ایتا، سروش، بله 

🆔https://eitaa.com/Mhdiyar114

🆔https://ble.ir/Mahdiyar114

🆔sapp.ir/mahdiyar114
 

موافقین ۰ مخالفین ۰